För att bli ledare inom en bransch som ännu inte uppfunnits måste en pastahantverkare veta hur man omvandlar sig till en banbrytande entreprenör, begåvad med en ofelbar instinkt.
Detta är historien om Giovanni Rana.

  • 37
  • 60
  • 62
  • 65
  • 71
  • 80
  • 12
  • 37
  • 60
  • 62
  • 65
  • 71
  • 80
  • 12
1937

Redan från och med den 15 oktober 1937, när han föddes i Cologna Veneta nära Verona, skapar Giovanni lite förvirring i familjen Rana. Han föredrar manuellt arbete framför studierna och 1950, endast 13 år gammal, ansluter han sig till bröderna i familjens bageri i San Giovanni Lupatoto.
Giovanni lär sig snabbt hemligheterna bakom bagaryrket, men framtiden som väntar skiljer sig mycket från vad alla hade föreställt sig för honom.

1960

Samhället och arbetsmarknaden utvecklas snabbt och Giovanni är redo att ta tillfället i akt. Det är år 1960 och Italien är i full färd med den ekonomiska boomen, vilket leder till ökat välstånd, konsumtion och sysselsättning, även kvinnlig. Just den sista faktorn blir gnistan för att starta en ny yrkesaktivitet.
"Om unga nygifta kvinnor inte längre har tid att göra tortellini, ska jag att göra det för dem!" måste Giovanni ha tänkt innan han köpte den legendariska begagnade "Guzzino" - Guzzi-motorcykeln för 18 000 lire, med vilken han personligen börjar leverera pasta till kunderna.
Det är så den färska hemlagade pastan förvandlas till den färska pasta som Giovanni Rana tar hem till dig.

1962

Den 28 mars 1962 öppnas officiellt dörrarna till Pastificio Rana. En fantastisk milstolpe att fira, men att stoppa är nu uteslutet. Två händer för att knåda tortellini räcker faktiskt inte längre; och de ökar först till fyra, sedan till åtta, sedan till sexton, tills Giovanni inser att det är dags att omfamna en ny tillväxtstrategi.
Den färska handgjorda pastan, enligt den italienska tradition som överlämnats från generation till generation, är nu redo att bli den färska pastan att producera i industriell skala.

1965

De maskiner som är tillgängliga på den tiden är inte särskilt effektiva för den typ av produktion som Giovanni har i åtanke. Med hjälp av lokala ingenjörer och mekaniker designar och utvecklar han nya maskiner som kan tillgodose den ökande efterfrågan på pastavolymer och sorter.
Investeringen är imponerande och svår att stödja, men den återbetalar sig på kort tid: produktionen växer från 15 kg tortellini per timme till 20 000 kg per timme... alldeles för mycket för att lägga i sin motorcykelkorg!
För Giovanni Ranas fyllda pasta är det dags att förbereda sig för resor över hela Italien.

1971

70-talet inleds och företaget behöver en rymligare anläggning. För Giovanni är det bara naturligt att tänka på att bygga den i San Giovanni Lupatoto, nära sitt nya hem.
Under dessa år växer inte bara verksamheten men även Giovannis ambition och ju mer han fäster sig vid sina trakter, desto mer växer tanken att utvidga distributionen av Rana-produkterna till nya marknader utöver den italienska.

1980

De italienska familjerna älskar redan Giovanni och hans tortellini när Gian Luca, hans enda son och nuvarande VD, börjar arbeta i företaget. Som han har sett sin far göra, drömmer han stort och hans första mål är att sprida Giovanni Ranas produkter och glädjen för den goda italienska maten över hela Europa.
På bara några få år går hans dröm i uppfyllelse, men med en så pass stor kundkrets behövs det ett nytt sätt att göra sig själv kända och nå människors hjärtan. Företaget börjar att investera i reklam och Giovanni går med på att personligen sätta sig själv på spel.

2012

Rana-familjens dröm om att kliva in på den amerikanska marknaden med sina produkter uppfylls och blir t.o.m. blir ännu större än förväntat! Praktiskt taget samtidigt öppnade de den första anläggningen i Chicago och den första restaurangen i New York, i det exklusiva distriktet Chelsea Market.